petak, 6. veljače 2015.

Nestala Gillian Flynn - Recenzija

Jednoga vrućega dana u Sjevernoj Carthage uz Mississippi Nick i Amy spremaju se proslaviti petogodišnjicu braka. U planu je večera, a Amy je kao i svake godine priredila igru traženja. No proslave nema, jer Amy je nestala.

Nick i Amy završili su u provinciji nakon što su se u New Yorku njihove karijere u izdavaštvu našle pred zidom. Amy je oduvijek bila savršena djevojka, beskrajno inteligentna i lijepa, uzor svojim roditeljima piscima za seriju romana, a Nick je bio istinsko oličenje američkog sna, čovjek koji je došao iz provincije i uspio. Amyin dnevnik otkriva naličje njihova naizgled savršenog braka.

Potraga za nestalom postaje nacionalna vijest broj jedan, a Nick, jedini pravi osumnjičenik, više nije onaj zlatni dečko provincijskoga gradića, već netko sasvim drugi. Ali ni Amy nije onakva kakvom se čini… Što je istina, a što laž i što se krije iza savršene bračne fasade, propituje roman "Nestala".

Čim sam ovu knjigu uzela u ruke znala sam da će biti izazov napisati recenziju. No dat ću sve od sebe.

Svi koji redovito prate moj blog znaju da krimići i nisu moj žanr. Ne zalazim u te vode baš često, a kada i zađem onda je to ono što ja pomalo 'rasistički' nazivam „ženskim krimićem“ tj. Victoria Laurie i njeni krimići koji su skupa sa ljubićem zapakirani u jednu knjigu. Tako da je za mene ovo novost u svijetu knjiga. Davnih dana, dok sam još išla u školu meni je najdraži dan u tjednu bila srijeda dok su drugi jedva čekali vikend. Pitate se zašto srijeda ... e pa taj dan su na TVu bile moje najdraže serije; CSI:NY, Kosti i Mentalist :) Iako obožavam krimi serije na TVu, nisam baš zalazila u krimi knjige, ali odvažila sam se jer sam primijetila kako ljudi dosta kupuju Nestalu, a krenuo je i film pa sam na Interliberu posegnula u džep i kupila knjigu usput se lijepo načavrljajući ljubaznom tetom na štandu :)

Davnih dana kupila sam i njene Oštre predmete jer me zaintrigirao opis knjige na poleđini, ali još uvijek ju nisam pošteno uzela u ruke. Nakon ove knjige, vjerujem da će i ta uskoro doći na red.

Većina vas je knjigu pročitalo prije mene i već ima svoje mišljenje, no dopustite mi da i ja svoje mišljenje podijelim sa vama. Pokušati ću se suzdržati od većih spoilera, ali ako mi se omakne, nemojte me previše kriviti ;)

Dakle, svi znamo o čemu se radi; muž i žena, njihova peta godišnjica, a nje od jednom nema, ona je Nestala. Nick se vraća kući i zatiče ostatke borbe u boravku, a Amy nigdje ni traga.

Svi do jednog lika u ovoj knjizi odlično su okarakterizirani, ali kao glavni likovi, Amy i Nick dobili su najviše pažnje što nije bilo za čuditi.

Nick je ono što se naziva dragi dečko ili muškarac kako uzmete s obzirom da je u tridesetima. Kažem dečko jer se on tako jednostavno ponaša; nasmije se kada to uopće nije potrebno, razmišlja kao mamin sin, a i ponaša se tako, želi da ga cijeli svijet obožava i ne može smisliti ako netko o njemu ima krivu sliku. Pametan je, no uvijek je tu jedna pametnija osoba od njega, a to je njegova supruga Amy.

Ne mogu vam opisati koliko me Amy fascinirala kao lik. Da, ta žena je LUDA. Svi smo mi ludi, neki više neki manje, ali ova žena je stvarno posebna. Planira svaki pokret i protupokret, užasno je inteligentna i briljantna, ali je emocionalno doslovno sjebana (oprostite na izrazu, ali i knjiga je bila puna prostih riječi pa ću si i ja dati malo oduška kod recenzije xD). Ta žena želi biti obožavana i da se svijet vrti oko nje i iako u knjizi ne piše, pretpostavljam da je po horoskopu ili lav ili škorpion. Poremećena je i izopačena te ima više osobnosti. Kada joj dosadi jedna, jednostavno se prebaci na drugu. Nick je upoznao onaj zabavni dio nje koji je postojao dok su imali posao i novaca na bacanje no kada se balon sreće rasprsnuo, kad posla i novca više nije bilo, Amy se promijenila. Uz to, selidba iz grada NY u Carthage samo je još više pomogla u tome da postane nesretna i ogorčena, a kada je ona u takvom stanju onda i ostali pate. Zato je naša luda Amy odlučila nestati i naučiti svoga glupoga muža (koji ju više nije volio) lekciju. I iako je Nick inteligentno biće, jednostavno je prikazan kao glupo muško i osoba koja presporo shvaća. Supruga ga je nadmudrila i ostavila da se kuha u vlastitim govnima. Naš jadni Nick ubrzo postaje glavni sumnjivac u istrazi, a kako sve završava iapk morate otkriti vi sami. Mogu vam samo reći da ni u milijun godina ne bi očekivali takav zaplet (a i rasplet) događaja.

U konačnici shvaćate da ni sam Nick nije nevinašce i da su oboje zreli za luđačke košulje. Na kraju knjige i sami se zapitate (pogotovo netko kao ja koja još nisam u braku, ali sam na dobrom putu) napravi li to brak ljudima? Ali onda pogledam svoju mamu i tatu i znam da nije tako. Nick i Amy su osobe koje baš i nisu mentalno zdrave, ili bolje reći, Amy je ta koja je zapravo luda i upalila prekidač ludosti u Nicku. Ali neću pretjerano ulaziti, imam svojih teorija no nisam psihijatar da bih u potpunosti analizirala ova dva lika.

Priča je ispričana u dvije perspektive, Nickove i Amyne, te imamo dobar uvid u njihovu prošlost i ono što se događa dok traje istraga, a čak možemo pretpostaviti što bi se dogodilo da je knjiga nastavila dalje iza onoga
„Više nemam ništa za dodati. Samo sam htjela da moja bude posljednja. Mislim da sam to zaslužila.“
Ako netko ima teorije neka mi se slobodno javi pa da čujem i druga mišljenja :)

Gillian je napisala odličnu knjigu ... samo se pitam, koliko osoba koja napiše nešto ovakvo mora biti briljantna (ili potpuno poremećena).

Prijevod ove knjige donosi nam Fraktura. I iako ne zalazim previše u njihove prijevode, osim kada je to bio Noćni Cirkus (najdraža mi knjiga kao što već i oni smrznuti vrapci na grani znaju koju imam i na EJ i HJ jer sam, eto, luda xD), poznajem jako veliki opus knjiga koje je izdala (većinom radi svoga posla). Budimo realni, Frakturine knjige nisu jeftine, ali u konačnici se isplati dati i zadnju lipu za njih. Prijevodi su im fenomenalni, ni jednu grešku nisam uočila, a uvezi su im čvrsti i poprilično kvalitetni.

E sad dolazi onaj dio u kojem ja priznajem da sam film pogledala prije knjige. Da, da, znam, sad me sigurno gledate (čitate) i neki od vas možda i osuđuju ... ali što da vam kažem. Vidim da se u zadnje vrijeme na Fejsu povukla rasprava i oko toga jesu li knjige bolje od filmova ili obrnuto. Znam da dobar dio bookworma prvo čita knjigu, a onda gleda film. E pa da vam otkrijem jednu činjenicu o sebi. Ja sam bila osoba koja nije mogla smisliti knjige. I tako sam vam ja pogledala Harry Pottera i pomislila si 'hmm pa postoje i knjige, mogla bih pokušati tek tolko da vidim što je tu posebno' i tako se rodila ljubav prema knjigama i vidite me gdje sam sad. Doma brojim najmanje 500 naslova koje sam prikupila u zadnjih osam godina. Da ne ulazim previše u to, ova knjiga i film Nestala su odlični. Knjiga nam daje uvid u širu sliku nego film, ali ni film sam po sebi nije loš. Scenaristica je bila naša draga autorica i mislim da im je to bio odličan potez. Nekih dijelova iz knjige nije bilo u filmu i neke je dijelove mrvicu preoblikovala, ali meni to uopće nije bitno. U konačnici je film bio brutalan isto onoliko koliko je i sama knjiga bila. Želim reći da je ovo jedan od rijetkih filmova koji su mi doslovno rame uz rame knjizi. Ja sam jedan od onih bookworma koji ne smatraju da knjiga uvijek mora biti bolja od filma. No svatko ima svoj ukus, a znate kako ide ona uzrečica ...

Da ovu recenziju ipak ne pretvorim u kraći roman, mislim da bi bilo pametno stati ovdje. U svakom slučaju, tko voli nek izvoli. Neću reći da je preporučam svima jer ova knjiga definitivno nije za svakoga, ali ako ste radoznala osoba onda vam svakako preporučam da zavirite, ono što otkrijete u njoj neće vas ostaviti ravnodušnima.

(Fotke knjige i citata u sepiji su sa mog Instagram profila)