utorak, 11. kolovoza 2015.

Recenzija: Crne ruže: anatomija ženske bande - Ashley Little

Oštar, bolno izravan i odvažan roman kanadske spisateljice Ashley Little kroz svoje glavne likove iznosi priču o bandi tinejdžerica u Vancouveru, “noćnoj mori cijeloga grada”. One su Crne ruže, pet djevojaka kojima se ne želite zamjeriti: Mac, samoproglašena vođa i mastermind bande; Mercy, njezina desna ruka s izrazitim darom za provale i pljačke; Kayos, crvenokosa otpadnica koja je napustila školu i rodila kćer s trinaest; Foxy, koja je pobjegla iz rodnog rezervata u potrazi za boljim životom, da bi ogrezla u ovisnost; i Z, 16-godišnja crtačica grafita. Ispripovijedan tvrdim, silovitim stilom, Crne ruže - anatomija ženske bande literarni je udarac ravno u glavu: nasilna priča o izgubljenim djevojkama u grčevitoj borbi za moć, za vlastiti glas, za nadu.
“Uzbudljiv i poticajan, roman Crne ruže temeljit je i okrutno iskren portret s dubokim suosjećanjem za likove sposobne za užasna djela.” - Kirkus Reviews
“Roman Ashley Little o vancouverskoj bandi tinejdžerica u svojoj je neobuzdanosti toliko neodoljiv da ga nećete htjeti ispustiti iz ruku dok ne doznate što će naposljetku biti s Crnim ružama... Uzbudljiva, zastrašujuća proza koja se čita u jednom dahu.” - Vancouver Weekly

Uh, što napisati o ovoj knjizi? Iskreno, malo je teško a da Vam odmah ne otkrijem što se događa u njoj, no dat ću sve od sebe.

Ne zalazim baš prečesto u ovakav žanr. Ne zato što knjige možda nisu dobre (jer jesu) nego je više razlog što me emocionalno unište na nekoliko dana (ako ne i doživotno). Prva 'emocionalno sjebana' knjiga mi je bila Forbidden Tabithe Suzume koja se na jedan vrlo bolan ali odlično napisan način upustila u priču incesta u već ionako zmrdanoj obitelji. Nakon te knjige nisam mogla doći k sebi tjednima. Plakala sam ko kišna godina. Prošlo proljeće Znanje nam je predstavilo knjigu Pitaj Alicu - dnevnik jedne narkomanke s kojim sam počela smatrati da bi ga trebali uvesti u obaveznu lektiru srednje škole. Ako vam se na neki uvrnuti način svidjela Alice, onda je i knjiga Crne ruže za vas.

Teško je reći, ili napisati, da vam se ovakva knjiga sviđa. Iskreno, pomalo je i glupo. Jer što vam se u njoj ima sviđati? Priča je to o pet djevojaka koje su odavno na ulici, a ni jedna od njih nije niti približno punoljetna. Mac kojoj se mama prodavala samo za drogu, Kayos, cura koja je sa svojih trinaest godina rodila kćer očuha i koja je vrlo nasilna, Mercy, lijepa cura koja može ukrasti sve što poželi, Z, neshvaćena umjetnica grafita, te na kraju mala Foxy unakaženoga lica koja se cijeli život propatila i ovisnica o cracku.

Iako su sve one na drugoj strani zakona i svi mi osuđujemo takvo ponašanje, u ovoj knjizi dobili smo uvid u njih kao osobe jer na kraju krajeva, one su bile samo pet djevojaka koje su se borile za život i sanjale u bolje sutra iako su to bolje sutra namjeravale ostvariti ilegalnim aktivnostima.

Znala sam da je u ovakvoj knjizi teško očekivati neki sretan kraj no kroz cijelu priču čovjek se i dalje ipak nekako nada no svi mi znamo da je to nemoguće.

Radnju knjige vam ne mogu pretjerano otkriti, a da se ne raspričam o svemu što se dogodi. Ovo je priča o curama koje se bore za život na ulici a ujedno i priča o tome koliko god da djevojke mogu biti opake, u jednom trenu muški rod ih opet izgazi i natjera na drastične poteze.

Knjiga je pisana iz šest perspektiva: Mac, Mercy, Foxy, Kayos, Z te Vancouvera, grada u kojemu je radnja smještena. Upravo u tom djelu koji priča grad sažeta je sva okrutna poetičnost ove autorice. Cure pričaju svoju priču, no Vancouver je taj koji nam ih prikaže u onom malo drugačijem svjetlu, onom žešćem i bolnijem.

Na kraju, bih li preporučila knjigu? Da, svakako i to vrlo rado iako je knjiga teške i tužne teme. Mislim da se barem jednom godišnje treba primiti neke ovakve knjige tek toliko da nas se spusti sa sedmoga neba te da vidimo da postoje i teže teme od onih o kojima najradije čitamo (u mom slučaju ljubići, YA i što već sve sa tim žanrovima dolazi u paketu, više manje happy end knjige).

Knjigu možete naći u izdanju Jutarnjega Lista za 49,90kn.